Bordplan til brylluppet: Få inspiration og gode råd her
Er du i gang med at planlægge bryllup, kan du sikkert medgive, at det kan være en stressende proces at skulle udfærdige bryllupsbordplanen. Det kan ganske enkelt give én lyst til at rive sig i håret, når pladserne skal fordeles, fordi en bordplan til brylluppet skal gå op rent lavpraktisk samtidig med, at man gerne vil sikre sig, at alle ens gæster får en hyggelig fest ved at nyde middagen sammen med nogen, de klinger godt med.
Vil du gøre det nemt for dig selv, følger du de helt gamle, traditionelle regler for bordplanen til brylluppet. Ellers gælder det ganske enkelt om at få skrevet alle gæsternes navne op på små stykker papir og gå i gang med at få puslespillet til at gå op.
I dette skriv får du indsigt i, hvordan bordplanen til brylluppet kan se ud. Vi gennemgår, hvad Emma Gad ville sige om bryllupsbordplanen, og kommer derudover med gode råd til, hvilke andre ting du kan have for øje, når der skal sammensættes bordplan til brylluppet.
God læselyst – og held og lykke med bryllupsbordplanen!
Traditionel bordplan til brylluppet
En traditionel eller klassisk bordplan til brylluppet indebærer et højbord, hvor brudeparret og deres nærmeste familie sidder. Her kan der enten være tale om et rundt eller et firkantet bord. Uanset hvad gælder det, at brudeparret naturligvis skal sidde ved siden af hinanden – bruden til venstre for gommen. Til højre for gommen sidder brudens mor, og til højre for hende sidder gommens far. Til venstre for bruden sidder brudens far, og til venstre for ham sidder gommens mor.
En traditionel bordplan til brylluppet ser altså således ud ved højbordet
Gommens far | Brudens mor | Gommen | Bruden | Brudens far | Gommens mor
Det er kutyme, at gifte par ikke har hinanden til bords eller sidder overfor hinanden til et bryllup. Til gengæld skal forlovede par sidde sammen – enten ved siden af eller overfor hinanden.
Traditionelt set gælder det, at jo tættere man er på brudeparret, des tættere sidder man på højbordet. Nær familie og tætte venner skal altså sidde nærmest højbordet, og jo mindre en gæst har med parret at gøre, des længere fra dem skal vedkommende sidde.
Bryllupsbordplan: Emma Gads bedste bud
Skal du lave en bordplan til brylluppet i Emma Gad-stil, skal du tage udgangspunkt i den klassiske bryllupsbordplan, vi gennemgik ovenfor. Herudover har hun et par andre rettesnore, du kan gå ud fra, hvis du gerne vil lave en bordplan til brylluppet, der i dén grad lever op til takt og tone.
Er præsten med til brylluppet, skal han – ifølge Emma Gad – sidde ved siden af forældrene til den ene eller anden side. Efter præsten følger forloveren, og herefter bedsteforældrene. Står det til Emma Gad, blandes søskende og eventuelle stedforældre med resten af selskabet.
Skulle én eller flere af brudeparrets forældre ikke være til stede til brylluppet, går vedkommendes plads ved højbordet til det nærmeste kvindelige eller mandlige familiemedlem – for eksempel en bror, tante eller onkel.
Når Emma Gads bordplan til brylluppet ikke holder
I praksis er der i dag ikke mange, der kan holde sig til en helt klassisk bryllupsbordplan – eller ønsker det, for dén sags skyld.
Med en del skilte par er der med stor sandsynlighed diverse stedforældre og stedsøskende involveret i familien. Selvom Emma Gad mener, at disse eventuelle stedforældre skal blandes med resten af selskabet, kan det sagtens være, at du som brud eller brudgom er meget tæt med eksempelvis din stedmor, hvorfor det ikke giver mening at placere hende andre steder end ved højbordet.
Heldigvis er det jo helt og holdent jer som brudepar, der bestemmer, hvordan bordplanen til brylluppet skal se ud, og så er det faktisk ligegyldigt, om Emma Gad billiger den eller ej. Det vigtigste er, at I får mulighed for at indtage jeres bryllupsmiddag omringet af de mennesker, det giver allermest mening for jer at sidde sammen med.
Hvordan skal bordene stå – og skal de være firkantede eller runde?
Inden I for alvor begynder at sammensætte selve bryllupsbordplanen og placere jeres bryllupsgæster, skal I forholde jer til, hvordan bordene skal stå – og i denne forbindelse om I skal have runde eller firkantede borde.
Både runde og firkantede borde har fordele og ulemper. For mange virker det mere intimt at sidde ved et rundt bord end ved eksempelvis et langbord. Derudover er det med runde borde nemt at komme til at snakke med mange forskellige gæster, fordi alle har front imod midten.
Den klare ulempe ved runde borde er, at de fylder mere, end firkantede borde gør. De tager ganske enkelt meget plads i rummet, og af logistiske årsager er der derfor mange, der er nødsagede til at fravælge denne mulighed, når bordplanen til brylluppet skal udfærdiges.
Firkantede borde giver flere muligheder, end runde borde gør, idet de kan placeres og sammensættes på utallige forskellige måder. Derudover kan der sidde gæster på begge sider af de firkantede borde, hvilket er pladsbesparende.
Med firkantede borde til brylluppet kan I overveje en bordplan til brylluppet i hestesko, hvilket er en klassisk bordopstilling, der i mange tilfælde giver ganske god mening. Ved en hestesko vil højbordet typisk være den korte side af bordet. Her kan I overveje udelukkende at have gæster på den ene side af bordet, så brudeparret har fuldt udsyn over resten af forsamlingen, som kan sidde på begge sider af de to langsider.
Uanset om I holder jer til firkantede eller runde borde i jeres bryllupsbordplan, er det muligt at have et højbord. I kan også overveje at kombinere runde og firkantede borde, så højbordet eksempelvis er et aflangt bord, hvor parret sidder med deres nærmeste på den ene side af bordet, men der ikke sidder nogen på den anden side. De resterende gæster kan så sidde ved runde borde fordelt over resten af lokalet. På denne måde har brudeparret igen god mulighed for at iagttage gæsterne, som nyder deres bryllupsmiddag, snakker og hygger sig.
Hvem skal sidde med hvem?
Når selve bordopstillingen er på plads, er næste spørgsmål, hvem der skal sidde med hvem til festmiddagen. Det er typisk her, det bliver rigtig tricky.
Som brudepar ønsker I naturligvis, at alle nyder bryllupsfesten. Derfor vil I også gerne placere folk sammen med nogen, I forventer, de klinger godt sammen med. En bryllupsfest har det trods alt med at strække sig over en rum tid, og ingen ønsker, at der skal opstå akavet stilhed ved bordene i løbet af aftenen, fordi bryllupsgæsterne ikke har noget at snakke om.
Nedenfor gennemgår vi en række af de ting, du kan have for øje, når du skal sammensætte den perfekte bordplan til brylluppet.
Overvej at lave et børnebord til brylluppet
Er der mange børn med til brylluppet, kan I med fordel overveje at lave et decideret børnebord – og at diske op med en særlig børnemenu til dem, som de kan hygge sig med. Er der tale om helt små børn, er de naturligvis nødt til at sidde tæt på deres forældre eller andre voksne, som kan hjælpe dem i løbet af aftenen. Er der derimod tale om mellemstore børn – cirka op til 13 år – giver det god mening at sætte dem sammen.
Børn over 13 år vil som regel gerne inddrages i festen på lige fod med de voksne, men dette kan naturligvis variere fra barn til barn, så forsøg at sætte jer ind i, hvad det enkelte barn får mest ud af.
En af fordelene ved at have et børnebord er, at der på den måde ikke bliver en masse ”huller” i bordopdækningen, efterhånden som børnene bliver færdige med at spise og gerne vil ud at lege. En anden fordel er naturligvis, at børnene som regel får en sjovere fest ved at være sammen med andre børn end ved at sidde sammen med deres forældre. (På samme vis får forældrene sandsynligvis en bedre aften ved at sidde sammen med andre voksne end sammen med deres børn.)
Det skal naturligvis ikke virke utrygt for børnene at sidde langt væk fra dem, de kender, og derfor kan en løsning også være at lave en børneafdeling i enden af eksempelvis et langbord. På den måde sidder børnene tæt på nogle voksne, de kender, men samtidig undgås de famøse huller i bordplanen, når børnene mister koncentrationen og vil ud at lege.
Pas på med at placere alle festaberne sammen
Er der mange festaber med til brylluppet, kan det give god mening at fordele dem lidt iblandt resten af gæsterne. Har I for eksempel en masse venner med til gildet, som ynder at slå sig løs og drikke en masse vin, øl og drinks, kan det være farligt at placere disse i samlet flok, hvis ikke I vil have, der skal gå hat og briller i den alt for tidligt på aftenen.
Når bryllupsmiddagen er spist, og det er tid til at åbne dansegulvet, kan alle de glade festmennesker finde hinanden og sætte gang i løjerne, men indtil da kan det måske være rart, at de ikke får gejlet hinanden alt for meget op.
I denne forbindelse skal det også nævnes, at det kan være rart at placere humørsprederne lidt forskellige steder i selskabet. Sidder alle de mest højtråbende og grinende gæster sammen, kan det nemt blive en meget højlydt affære. Samtidig kan det være smart at få fordelt nogle af de udadvendte humørbomber iblandt de andre gæster, så de kan hjælpe med at lette stemningen og holde humøret højt rundt omkring.
Dette betyder naturligvis ikke, at I skal placere den mest højtråbende, spøgefulde makker ved siden af jeres gamle, døve nabokone, som allerhelst vil forlade festen klokken 21:30. Det handler om balance og om at få fordelt de udadvendte humørspredere jævnt, men på en måde, der stadig giver mening.
Tænk over, om forskellige gæster har noget til fælles
De fleste af gæsterne til en bryllupsfest er voksne mennesker, og det er derfor også rimeligt at forvente, at de kan finde ud af at konversere med andre voksne mennesker – om ikke andet så om buffeten eller festmiddagen samt de indslag, der måtte komme i løbet af aftenen.
Selvom man forventer, at voksne mennesker kan småsludre med de fleste andre voksne mennesker, er det alligevel fornuftigt at overveje, om forskellige gæster har noget til fælles, når I laver bordplan til brylluppet. Har I for eksempel flere vennepar, der går op i sejlads eller fodbold, kan disse med fordel placeres sammen. På samme vis kan det måske give mening at placere gæster, der er beskæftiget inden for den samme branche, sammen. På den måde er der i hvert fald grobund for nogle gode snakke i løbet af aftenen.
I denne forbindelse skal det naturligvis også nævnes, at I skal passe på med at placere gæster, der er meget forskellige, sammen. Er der for eksempel gæster, der har vidt forskellige politiske overbevisninger og gerne indgår i skænderier – ikke debatter – om emnet, skal disse måske ikke sidde sammen.
Sådan laver I den perfekte bryllupsbordplan
Der er ganske enkelt ikke én ”bordplan til bryllup-skabelon”, der passer til alle bryllupper. At sammensætte den perfekte bryllupsbordplan kræver indsigt i, hvilke gæster I har med at gøre, og derfor er der heller ikke et fastdefineret facit, når det kommer til bryllupsbordplaner.
At sammensætte den perfekte bordplan til brylluppet kræver, at I giver jer god tid til at overveje, hvilke gæster der ville få noget ud af at sidde sammen. Gæster, der kender hinanden, kan naturligvis sagtens placeres sammen, men samtidig kan det også være sjovt at blande gæsterne lidt, så familie og venner eksempelvis kommer til at sidde sammen på kryds og tværs. På den måde kan der opstå nogle andre snakke, end hvis de forskellige ”grupper” til brylluppet alle placeres samlet.
Der er nogle forskellige regler for bordplanen til bryllupper, som I kan følge, men i sidste ende er det vigtigste, at I og jeres gæster har en god aften sammen. Derfor skal I heller ikke hænge jer alt for meget i, hvad Emma Gad siger, men derimod forsøge at sammensætte en bryllupsbordplan, der giver mening for jer.
Når bordplanen skal udformes, giver det – som nævnt tidligere – god mening at skrive gæsternes navne på små stykker papir, som kan flyttes rundt på en oversigt over bordopstillingen. Derudover kan I lave jeres bordplan til brylluppet i en app. Der findes flere forskellige applikationer, som gør det nemt at sammensætte en bryllupsbordplan, og her har I netop mulighed for at rykke rundt på gæsterne adskillige gange.
Når bordplanen er på plads, skal den gerne laves om til en bordplansoversigt til brylluppet, som gæsterne kan orientere sig på. Derudover skal der selvfølgelig laves bordkort, og så er det ellers blot at håbe på, at I har ramt rigtigt med placeringen af jeres mange forskellige gæster, så alle får en god og mindeværdig aften.